|Forside |Shop |Vi tilbyder |Foreningen |

Pressemeddelelse fra Forældre og Fødsel

den 12. marts 2010

Bær bare din baby!

Berlingske.dk bragte d. 11. marts 2010 en artikel der advarer forældre mod at bære babyer i slynger (www.berlingske.dk/verden/advarsel-mod-babyslynger). Amerikanske forbrugerorganisationer har registreret syv slyngerelaterede dødsfald i løbet af de sidste 11 år, og det amerikanske forbrugerråd vil på den baggrund formenligt snart komme med en generel advarsel mod babyslynger. Advarslen vil især gælde for de taskelignende "bag-slings", hvor man placerer nyfødte liggende i den såkaldte "vuggestilling".

Ingen kan mene andet end, at syv dødsfald er syv for meget, men i Forældre og Fødsel mener vi bestemt ikke, at risikoen er stor nok til at kræve udstedelsen af en generel advarsel mod brug af slynger, og da slet ikke nok til at slå det stort op i en artikel. Det handler om sans for proportioner og sund fornuft

Proportionerne

I USA, hvor de syv dødsfald er registreret, bor der over 300 millioner mennesker, så syv dødsfald i løbet af 11 år, hvor tragiske de end er, er ikke mange.

I Danmark er vi i følge Danmarks Statistik ca. 5.5 mill. mennesker, og der blev født 792.542 levendefødte børn i perioden 1995-2006, hvilket svarer til et gennemsnit på 72.049 levendefødte børn pr. år.

I løbet af samme periode omkom 3642 af disse børn, før de blev et år.

I perioden omkom 19 spædbørn under 1 år i det som Danmarks Statistik kalder motorkøretøjsulykker, altså trafikuheld.

Og i samme periode omkom 32 spædbørn pga. andre ulykker og 147 døde af 'ydre årsager' eller 'årsag ikke oplyst'.

Hvis man forsøger at forstørre disse tal for spædbørnsdødeligheden i Danmark op til USA'ske forhold, er syv dødsfald ikke bare meget få, det er forsvindende få, ikke mindst set i relation til de fordele, der er for mor og barn, når baby får lov at være tæt på mor i en slynge, og her kommer den sunde fornuft ind i billedet.

Brug den sunde fornuft!

Man har længe vidst, at for tidligt fødte børn har stor gavn af det, man kalder kængurupleje, hvor forældrene har hudkontakt med barnet og bærer det så meget som muligt. Den tætte kontakt stabiliserer børnenes hjerterytme, vejrtrækning og temperatur. Et overset faktum er, at også babyer, der her født til tiden, drager samme nytte af tæt kontakt, og tæt kontakt er en af de gode 'bivirkninger' ved at bære sin baby i en slynge.

I slyngen oplever barnet at være trygt omsluttet, det kan høre mors (eller fars) hjertelyd, og det kan sanse den voksne. Den mulighed har barnet ikke på samme måde i en barnevogn. Hvis man har et barn, der græder meget eller bare har et stort behov for tæt kontakt, kan slyngen være en stor hjælp, fordi man kan bære barnet i flere timer uden at få rygsmerter og ligger barnet i vuggestilling, kan det være i slyngen i timevis. Skeptikere kan kigge på Afrika og andre lande, hvor det er normalt at bære babyer i slynger, det er ikke rygproblemer hos børn og voksne, der fylder der. En ekstra bonus ved at bære sit barn er, at bærerens bevægelser stimulerer barnets motoriske udvikling.

Mange forældre oplever, at når de putter et uroligt barn i slynge, går det ikke lang tid, før barnet falder til ro og måske i søvn, og som et af vores medlemmer, en nybagt mor på randen af en fødselsdepression, udtalte: "Slyngen gav mig min frihed tilbage". Når hendes baby lå i slyngen kunne hun slappe af, og oven i købet få en masse fra hånden - også selv om baby ikke sov, og hvor mange nybagte mødre oplever den form for frihed? Masser af lignende historier kan læses i Forældre og Fødsels medlemsblad, f.eks. denne: fogf.dk/Artkls/0402-01.html, og på forummet Slyngebarn.dk.

Hjælp til at komme i gang

I Forældre og Fødsel anbefaler vi nybagte slyngebrugere at kontakte en af vore babyslynge- og bæresele- vejledere for at få hjælp til at komme i gang med slyngen. Det ser let ud, men ligesom det kan være svært at tage en skuldertaske på den 'forkerte' skulder, kan det også være svært at lære at 'tage sin baby på' i slyngen. Hvis du gerne vil vide mere om slynger, har brug for hjælp til at slynge eller evt. gerne vil have en demonstration af en slyngevejleder i nærheden af dig, er du også velkommen til at kontakte en af vore babyslynge- og bæresele- vejledere, rådgivningen er som altid gratis.

Du kan også finde en liste over telefonnumre til Forældre og Fødsels slyngevejledere bagest i foreningens nyeste medlemsblad.

I Forældre og Fødsels temanummer: "Tæt kontakt", nr. 2, 2004, kan du læse mere om slyngebrug og tæt kontakt.

På vegne af foreningen Forældre og Fødsel
Maria Lisette Priiskorn og Trine Binding

Annonce

Vil du være medlem - tryk her