Kend dine klagemuligheder i graviditet og fødsel

Hvordan klager du over dit fødselsforløb? Din behandling under graviditeten? En sundhedsperson eller et behandlingssted? - En klagevejledning, så du kender din ret til at klage

 

Har du oplevet problemer under din graviditet, fødsel eller efterfødselsperiode, som du vil klage over? 

Læs om hvordan du klager over behandling, sundhedspersonale eller skader, og få hjælp til at navigere i klagesystemet.

Hvor kan jeg klage over behandling?

Der er forskellige former for klagemuligheder i dit graviditets-, fødsels- og efterfødselsforløb. Det er vigtigt, at du klager det rette sted og inden tidsfristen udløber. Hvor du skal rette din klage hen, afhænger af, hvad din klage handler om.

 

Her kan du læse om... 

  1. At klage over et behandlingssteds sundhedsfaglige behandling
  2. At klage over en sundhedsperson
  3. At klage over påført skade
  4. At klage over serviceniveau 
  5. At klage over en afgørelse


.01 Klage over et behandlingssteds sundhedsfaglig behandling

Hvis du vil klage over et behandlingssteds sundhedsfaglige behandling af dig, kan du klage til Styrelsen for Patientklager, som behandler klagen. 

Som grundlag for at kunne behandle din klage, indhenter styrelsen oplysninger fra behandlingsstedet. Du får tilbudt mulighed for et dialogmøde med en repræsentant fra den pågældende region eller kommune, hvor dit behandlingssted hører under. Styrelsen for Patientklager står for sagsbehandlingen, indhenter en sundhedsfaglig vurdering, og sender din sag i partshøring til dig, så du får mulighed for at gøre indsigelse eller komme med bemærkninger. Partshøring betyder, at de involverede parter får mulighed for skriftligt at give udtryk for deres opfattelse af forløbet. 

Styrelsen tager stilling til, om behandlingsstedet har levet op til de regler, som er beskrevet i sundhedsloven, f.eks. tavshedspligt og informeret samtykke. En klage over et behandlingssted kan f.eks. handle om brud på patientrettigheder eller fejl og mangler i den sundhedsfaglige behandling, du har modtaget. 

En afgørelse fra Styrelsen for Patientklager er endelig og kan ikke ankes. 

 

"... Du kan klage over et behandlingssted, over en eller flere sundhedspersoner, som har været involveret i dit forløb og/eller over en skade, du er blevet påført i løbet af dit behandlingsforløb..."

 


 

.02 Klage over en sundhedsperson

Hvis du vil klage over en eller flere sundhedspersoner, som har været involveret i din behandling, skal du ligeledes klage til Styrelsen for Patientklager. I tilfælde, hvor klagen omhandler sundhedspersoner, vil sagen behandles af et disciplinærnævn, som er sammensat af sundhedspersoner, lægpersoner og en dommer. Disciplinærnævnet indhenter al journalmateriale vedrørende dit behandlingsforløb, og dette udgør grundlaget for en afgørelse. Du får mulighed for en partshøring, men der er ikke mulighed for, at du mundtligt fremfører din klage.

En klage over en eller flere sundhedspersoner kan f.eks. omhandle forkert behandling eller undersøgelse, eller manglende overholdelse af patientrettigheder.

En sådan klage kan medføre, at sundhedspersonen får kritik af sit arbejde, eller der kan indføres sanktioner i forhold til sundhedspersonens virksomhedsområde. Det kan også medføre offentliggørelse af kritikken med sundhedspersonens navn, og i meget alvorlige tilfælde kan det medføre, at sundhedspersonens autorisation indskrænkes eller fratages. 

Du kan få hjælp til at klage hos en patientvejleder. Der findes patientvejledere i hver region. Du kan se en liste over patientvejledere nederst i artiklen.

 

Tidsfrister for klager over sundhedsfaglig behandling eller sundhedsperson

For klager over et behandlingssteds sundhedsfaglige behandling samt klager over sundhedsperson (klageforhold 1 og 2) gælder følgende frister:

 

2 års-frist

Du skal sende din klage til Styrelsen for Patientsikkerhed inden for to år efter du er blevet - eller burde være blevet - bekendt med det forhold, du klager over.

5 års-frist

Du skal sende din klage til Styrelsen for Patientsikkerhed senest 5 år efter, at forholdet, du klager over, har fundet sted. 

 

Du kan finde klageskema og læse mere om fristerne hos Styrelsen for patientsikkerhed.

 


 

.03 Klage over påført skade

Du kan også klage over en behandling, hvis du mener, at du er blevet påført en skade. En skade kan være en behandlingsskade eller en lægemiddelskade. Hvis du ønsker at lave en sådan klage, skal du klage til Patienterstatningen

For at opnå erstatning, er det en forudsætning, at du faktisk er blevet påført en skade. Skaden kan f.eks.være i form af:

 

  •         Forsinket behandling
  •         Manglende behandling
  •         Forkert behandling
  •         Forkert diagnose
  •         Komplikationer efter en operation
  •         Bivirkninger efter medicin
  •         Defekte apparater, implantater eller udstyr
  •         Forsøg, blod- eller organdonation

Ved denne type klage gælder det også, at Patienterstatningens sagsbehandler indhenter oplysninger vedrørende dit behandlingsforløb i form af journaler, billedmateriale og anden dokumentation.

Du skal være opmærksom på, at en skade også kan være omfattet af en ulykkesforsikring hos dit forsikringsselskab.

 

For klager til Patienterstatningen for påført skade gælder følgende frister... 


3 års-frist

Du skal indsende din ansøgning om erstatning til Patienterstatningen inden der er gået 3 år, fra du finder ud af – eller burde have fundet ud af – at du har en skade. Hvis du i mere end 3 år har haft viden eller mistanke om, at din behandling eller medicin har givet dig en skade, er din sag for gammel.

10 års-frist

Hvis det er mere end ti år siden, du blev behandlet, er sagen forældet. Det gælder også, hvis du først nu har fundet ud af, at du dengang fik en skade.

Du kan læse mere om fristerne på Patienterstatningens hjemmeside her

 


 

.04 Klage over serviceniveau

En klage over et behandlingssteds afgørelser og serviceniveau skal rettes mod det konkrete behandlingssted eller den region, behandlingsstedet hører under.

En klage over serviceniveau kan f.eks. omhandle ressourcer, hygiejne, personalets opførsel, fysiske forhold m.m. 

Du kan kontakte regionens patientvejleder for at få vejledning om hvor din klage skal sendes til og om der er en tidsfrist herfor. 

 


 

.05 Klage over afgørelse

En klage over en afgørelse kan eksempelvis omhandle afslag på valg af fødested via reglerne om frit sygehusvalg. Klagen skal sendes til Styrelsen for Patientsikkerhed, og vil resultere i én af tre muligheder: Afgørelsen tiltrædes (= fastholdes), afgørelsen ændres eller afgørelsen sendes tilbage til behandlingsstedet/myndigheden til ny behandling.

Fristen for at klage over en afgørelse er 4 uger efter du har modtaget den. Hvis du ikke har modtaget en afgørelse, beregner Styrelsen for Patientsikkerhed klagefristen på fire uger fra den dag, du fik at vide eller blev opmærksom på at du var muligt at klage.

 

Lad os opsummere ... 

📌 Du kan klage over et behandlingssted, en sundhedsperson eller en skade påført under behandling

📌 Klager over behandling rettes til Styrelsen for Patientklager, mens skadeserstatning behandles af Patienterstatningen

📌 Der gælder forskellige tidsfrister, afhængigt af hvad du klager over

📌 Partshøring er en del af klageprocessen, men du har ikke ret til mundtlig fremlæggelse

📌 Patientvejledere kan hjælpe dig med at navigere i klagesystemet

📌 Juridisk assistance og forsikringsmuligheder kan være relevante i nogle klagesager

 


🔍Læs mere

På Styrelsen for Patientklagers hjemmeside

På Patienterstatningens hjemmeside

På Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside

Du finder en oversigt over patientvejledere her

 

 

Faktaboks

  • Der er forskellige former for klagemuligheder i dit graviditets-, fødsels- og efterfødselsforløb. Det er vigtigt, at du klager det rette sted og inden tidsfristen udløber

  • Du kan klage over et behandlingssted, over en eller flere sundhedspersoner, som har været involveret i dit forløb og/eller over en skade, du er blevet påført i løbet af dit behandlingsforløb

  • Den pågældende myndighed indhenter relevante informationer til oplysning af din klage

  • Du har ikke mulighed for mundtligt at forelægge din klage. Afgørelsen tages på baggrund af journalmaterialet

  • En klagesag kan munde ud i dialogmøder med det involverede sundhedspersonale eller fødested, kritik af sundhedsperson, begrænsning af virksomhedsområde eller fratagelse af autorisation, og i nogle tilfælde økonomisk erstatning

  • Der gælder forskellige tidsfrister afhængigt af hvad du klager over


 


Et digitalt værktøj til fremtidens forældre

Hos Forældre og Fødsel har vi skabt Kend Dine Rettigheder – en digital vidensbank, der giver dig et klart og opdateret overblik over dine lovmæssige rettigheder, behandlingsmuligheder og støtteordninger i forbindelse med graviditet, fødsel og barsel.

 

Læs også ... 👀

Gå på opdagelse i vores vidensbank om dine rettigheder som gravid, fødende og forælder

Vidste du, at du som gravid og fødende har ret til at blive hørt, inddraget og træffe informerede valg om din egen krop og fødsel? Kend Dine Rettigheder er et digitalt værktøj til fremtidens forældre, der giver dig et samlet overblik over dine rettigheder under graviditet, fødsel og barsel. Vi gør det let for dig at forstå dine muligheder, så du kan træffe de bedste valg for dig og din familie.

Bliv medlem af Forældre og Fødsel

Som medlem er du med til at støtte foreningens arbejde med at forbedre vilkårene for gravide, fødende og nye familier; sundhedsvæsenets største brugergruppe.

  • Du støtter vores forebyggende og rådgivende indsatser
  • Du giver os en politisk stemme, så vilkårene for kommende og nye familier forbedres
  • Du kan få indflydelse på foreningens arbejde