Akut krise på AUH's barselsafsnit: Personalet frygter for patientsikkerheden

22-12-2024

I et åbent brev fra personalet på Barselsafsnittet på AUH, beskriver 9 detaljerede beretninger hvordan alvorlig personalemangel og konstant overarbejde skaber rammer, hvor mødre og nyfødte ikke får den nødvendige omsorg og støtte. Samtidig oplever personalet at den øverste ledelse ikke tager situationen tilstrækkeligt alvorligt.  

Situationen har resulteret i fejl og pressede forløb, som kan få alvorlige og i yderste tilfælde, fatale konsekvenser. 

Personalet frygter for patientsikkerheden, da det nuværende arbejdsmiljø ikke længere giver mulighed for at sikre den kvalitet og kontinuitet, der kræves i barselsforløb. Dette er et problem, der ikke blot rammer de nybagte familier, men også de ansatte, som føler sig magtesløse i deres forsøg på at levere den pleje, de ved er nødvendig.

Læs det åbne brev her.

Vi er dybt bekymrede og opfordrer dig kontakte os, hvis du har oplevet lignende udfordringer på barselsafsnittet på AUH. 

Hvis du har oplevet lignende forhold på barselsafsnittet på AUH, vil vi gerne høre fra dig hurtigst muligt. Dine erfaringer kan hjælpe os med at skabe fokus på disse akutte og kritiske problemer. Vi vil arbejde for at skabe nødvendige forandringer NU! 

Ingen fødende, nye familier eller personale fortjener de aktuelle tilstande på barselsafsnittet på AUH. 

Kontakt: julie@fogf.dk eller formanden@fogf.dk

Eller ring på +4521850083 

 

5 råd til dig, der snart skal på Barselsafsnittet på AUH

Hvis du snart skal på Barselsafsnittet på Aarhus Universitetshospital og ønsker at forberede dig bedst muligt, har vi samlet fem konkrete råd, der kan hjælpe dig i den nuværende situation:

Inden fødslen

  1. Forbered dig på amningen inden fødslen
    Hvis du er førstegangsfødende, eller tidligere har haft udfordringer med amning, kan det være en stor hjælp at forberede dig på forhånd. Læs op på teknikker og tegn på, at amningen fungerer, eller deltag i et kursus. Du kan ringe til vores frivillige ammerådgivere for at få vejledning eller bruge vores ammeleksikon: Amningens ABC, start fx med at læse Den første amning.

  2. Skab et støttende netværk
    Overvej, hvem i din familie eller vennekreds, der kan hjælpe dig i de første dage efter fødslen – både praktisk og følelsesmæssigt. At have støtte omkring dig kan gøre en stor forskel.

    Under dit ophold

  3. Vær tydelig omkring dine behov
    Personalet på Barselsafsnittet er presset, men de ønsker stadig at hjælpe. Vær derfor tydelig omkring, hvad du har brug for, og spørg gerne flere gange, hvis der er noget, du ikke føler dig sikker på.

    Efter dit ophold

  4. Brug din sundhedsplejerske
    Når du er udskrevet fra barselsafsnittet kan du forvente besøg af sundhedsplejersken indenfor de første 7 dage. Sundhedsplejerskens opgave er at følge op på dit barns trivsel, men også den samlede families trivsel. Brug hende - også til at tale om din fødselsoplevelse 

  5. Brug vores gratis telefoniske ammerådgivning og overvej privat ammerådgivning
    Forældre og Fødsel tilbyder gratis telefonisk ammerådgivning, hvor erfarne rådgivere står klar til at hjælpe dig. Du kan finde mere information og kontaktoplysninger på vores ammerådgivere her.

Hvis du har mulighed for det, kan det være en god idé at investere i privat ammerådgivning. Det giver dig individuel støtte og frigør samtidig ressourcer på afdelingen til andre, der har behov for hjælp. Du kan finde en oversigt over IBCLC-uddannede ammevejledere hos Ammenet.

Husk, du har ret til at klage
Hvis du får en dårlig oplevelse, oplever fejl eller anden mangelfuld behandling under dit ophold på barselsafsnittet, har du mulighed for at klage. Vi ved, at mange afstår fra at klage, fordi de netop ved at personalet gør det så godt de kan og mangler ressourcer. Men klager er et vigtigt redskab til at synliggøre de problemer, der er, så der kan blive gjort noget ved dem. På lang sigt gør du derfor både dig selv og sundhedsvæsnet en tjeneste ved at gøre opmærksom på systemets utilstrækkeligheder. 

Læs mere om dine klagemuligheder hos Styrelsen for patientklager.